Siirry pääsisältöön

05-14.06.19 Insadong, Jongno-Gu, Seoul

Annyeong! Lomani meni todella äkkiä,niin ettei sitä pysty sanoin oikein kuvaamaa, mutta hauskaa oli. Lähdimme Keskiviikkona 05.06.19 lentokentälle 14.30, jossa tapasin parhaan kaverini. Kävimme kahvilla, ja odottelimme lennolle pääsyä. Lento lähti suomesta 17.30, ja saapui korean aikaan Koreaan 08.20 Haimme matka tavarat, ja suuntasimme metrolle. Matkalla metrolle läysimme T-money cardit ja ostimme ne. Kortti maksoi 5,000wonia ja, kun olimme maksaneet kortin latasimme automaatissa siihen 10,000wonia, jolla pääsee liikkumaan melkein viikon verran. Vihdoin pääsimme metroon ja matka alkoi junalla kohti hotellia. Jännää oli, sillä emme olleet aikaisemmin käyneet niin valtavan "sokkeloisessa" metrossa. Löysimme perille, niin ainakin luulimme, kuunnes huomasimme,että olimme nousseet yhtä pysäkkiä liian aikaisin pois. Noh menimme läheiseen kanhvilaan juomaan ja katsomaan karttaa, sekä tekemään suunnitelmia. Kun olimme pyörineet ja kysyneet paikallisilta apua, pääsimme hotelliin ja saimme hotelli huoneen.
Hotellin Aula.
Hotelli kokonaisuudessaan.
Huone oli 10 kerroksessa ja todella siisti. saimme kaverini kanssa oman huoneen, jossa oli parisänky ja amme sekä suihku. Äitini sai oman huoneen, ja samoin äidin kaveri. Hotellihuoneessa, oli myös hella, jääkaappi,silitysrauta ja pyykinpesukone sekä telkkari. Hotelilta metrolle oli 500m ja kauppakadulle 10m.

Päivä 1.
Tuutkimme hottellia ja menimme tutkimaan lähistön kauppakatua, sekä menimme syömään hotellille paikallista ruokaa jonka jälkeen lähdimme takaisin huoneeseen ja pelasimme pari erää Skippoa ja väsyneinä matkasta menimme kaikki nukkumaan ajoissa, jotta seuraavaana päivänä jaksamme taas uusin voimin.

Päivä 2.
Päivä alkoi paikaillisella aamupalalla, joka ei ollut niin kaksinaista. Ammupalan jälkeen lähdimme Jongno-Gun kauppakadulle ihmettelemään kaikkea,sitä tavaran määrää. Löysimme sateenvarjot, sekä viuhkat johon saimme ilmaiset viuhkapussit kaupanpäälle. kävimme todella kivalla kujalla.
Täältä löytyi kakka kahvila

Löysimme myös kaupan Oonalle,jossa myytiin siistejä reppuja. Jatkoimme matkaa, ja kiertoreitin kautta, ja löysimme taas hotelille jossa Äiti ja äidin kaveri olivat odottamassa meitä. Hotelihuoneessa etsimme äidin passia. Jonkin ajan päästä kun sitä ei löytynyt päätimme mennä etsimään postikortteja ja käymään palatsissa.

Joimme Cocacolat Oonan kanssa. Äiti ja äidin kaveri joivat paikalliset limu "ciderit". Totesimme hetken istuskellesamme , että meillä kaikilla alkoi olla nälkä, joten pääätimme mennä etsimään jonkin paikan jossa voisimme syödä. Löysimme italialsien paikan jossa ajattelimme syödä. Tilasimme Oona kanssa pastan mozzarellalla, äiti tilasi risoton ja äidin kaveri erikoisen ruon sillä siinä oli tomaattikastikkeen tilalla ruusukastiketta. (pastaa ja ruusukastiketta). Kylläisinä lähdimme kohti hotellia, mutta ennen sitä päätimme mennä maistamaan paikallista lilaa jäätelöä, sillä olimme syödessä huomanneet monen paikallisen niitä syövän ja uteliaita kun olemme, niin pitihän meidänkin. Illalla söimme paikalliset hampparit, ja ne oli hyviä.

Päivä 3
Aamulla meillä oli aikainen herätys, sillä menimme aamupalalle jo kello 07:00. Syötiin leipää, kananmunaa, maissikeittoa, riisivihanne juttua kanansiipiä...
Aamupalan jälkeen Onna, Minä ja äitin kaveri tuli meidän kanssa uimaan. kävimme uimassa pitkänmatkan altaassa. Lilluttelemassa lämpimässä "pore" altaassa ja kokeilimme lasten allasta. Uinin jälkeen menimme valmistautumaan päivään. N.klo 11:00 lähdimme kohti Hop on Off bussia. Bussilla suuntasimme kohti Namsan Toweria
 emme meinanneet löytää lipunmyyntiä,mutta pienen etsiskelyn jälkeen se löytyi. Minä,Oona ja äidin kaveri mentiin katsomaan maisemia, äiti jäi alas odottamaan. Kiertelen jälkeen menimme syömään japanilaista. Äiti, Oona ja Minä tilasimme valkosipuli ramenia ja sari jonkin tulisen ruoa. Kaikki oli todella hyvää.Saavuttuamme hotellille menimme Oona kanssa shoppailemaan ja löysimmekin Tony Molyn liikkeen, josta ostimme vaikka ja mitä. En pitänyt liikkeen myyjästä joka liikkuui jokaisen askeleen meidän kannoillaan. Ostimme aikaisemmin nähdystä reppukauspasta Oonalle repun joka tuli lomalla erityisen tarpeeseen. Iltapalksi saimme Äitini tekemiä uuni voileipiä, nam että olivat hyviä.

Päivä 4
Menimme taas aamupallalle varhain klo 07:00 onneksi siellä ei ollut paljoa porukkaa, muihin aamuihin verrattuna. Saimme syödä rauhassa. Aamupalan jälkeen menimme huoneeseen ja valmistauduimme päivään.Oonan kanssa päätime mennä viereiselle Insadong Streetille katsomaan, josko sieltä löytyisi jotain kivaa. Tulimme takaisin hotellille ja Lähdimme Äidin ja äidin kaverin,sekä Oonan kanssa metrolla kohti Kpop Roadia Onnistuimme seikkailemaan metrolla oikeaan paikkaan, ja löysimme matkalla läheisen kahvilan jossa joimme Ooona kanssa paikalliset Bubble Teat. Totesimme, että Suomestakin saa parempaa Bubble teetä,
Jatkoimme matkaa ja vihdoinkin tulimme kauan odottamallemme Kpop Roadille.

Kuvasimme kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Lämmintä oli, melkein 27c ja hauskaakin sen edestä. Kun olimme kuvailleet lähdimme etsimään SM Entertimen kauppaa, mutta löysimme vain, luultavasti levy- yhtiön, ja vietnamilaisen ravintolan. (Bunchan ra boom)

Ruoka oli hyvää ja erikoista, ja saimme juomaksi kamomilla teetä, joka oli enemmänkin vettä, kuin sitä teetä. Kasvis ruokailijana voin sanoa,että koreassa on paljon paikkoja josta saa kasvis ruokaa. On hyvä muistaa, että jokainen ruoka syödään puikoilla, mutta turistina sinä saat automaattisesti haarukan ja pyydettäessä myös veitsen. Ruoan jälkeen päätimme lähteä metrolle ja takaisin hotelliin. Pienen selvittelyn jälkeen löysimme oikean metropysäkin ja vaihtopaikan. Siinä menikin sitten loppupäivä, kun saavuttiin hotelliin. Hotellilla hetken istuskeltuamme lähdimme Oonan kanssa ostamaan tuliaisia ja katsomaan paikallisia ihmisiä. Tuliaisten jälkeen meninimme syömään ja takaisin hotellille pelailemaan Skippoa ja nukkumaan, sillä olihan meidän päivä työntäyteinen, ja meitä alkoi kovin väsyttää.

Päivä 5.
Menimme aamupallalle, ja totesimme että taas samaa pöperöä. Syötyämme menimme takaisin hotellihuoneesee, kirjoittamaan postikortit ja valmistautumaan päivän shoppailureissuun. Kun lähdimme liikenteeseen etsimme ensin pankin, jossa pystyimme vaihtamaan rahaa. Ennen pankin löytämistä poikkesimme läheiseen 7-eleven merkettiin jonka löysimme. Äiti lähti takaisin hotelliin lepäilemään huonon olonsa takia, mutta me päätimme  lähteä shoppailureissulle. Matkalla löysimme postitoimiston, jossa ostimme postimerkkejä. Pienen sekoilun jälkeen saatiin oikea määrä merkkejä, ja matka pystyi jatkumaan. Päästyämme ostoskeskuskeen totesimme, että siellä myydään vain kankaita, lankoja ym. sellaista. Sitten huomasin sattumalta Monsta X (Kpop poika ryhmä) kyltit ja kysyin minkä on Honda City? Päätimme lähteä seuraamaan kylttejä ja löysimme ostoskeskuksen, joka on lähempänä meidän pohjoismaista ostoskeskusta. Ennen kuin menimme shoppailemaan kävimme syömässä hampparit. Oona tilasi kana-aterian, äidin kaveri rapuaterian ja minä sieniaterian. Yllättävän hyviä olivat kaikki kolme ateriaa. Siinä ruokailun yhteydessä pelasimme Pokemon Go peliä ja jokainen meistä sai aasian pokemonin, joka on harvinanen. Lähdimme vihdoin ja viimein Shoppailemaan ja heti aluksi Oona löysi kivan paidan, jonka hän päätti ostaa, mutta viellä siinä vaiheessa minä en ollit löytänyt mitään. Kiersimme katselemasssa monta erikerrosta ja yhdestä kerroksesta löysimme Kpop levyjä. Oona osti kuusi levyä ja minä kolme. Viimeisenä löysimme myös kylpypallot jotka ostimme hotellilla olevaa ammetta varten. Hotellilla teimme täytettyjä kesäkurpitsoita, hyviä olivat. Kylvyn raikkaina ja rentoina menimme nukkumaan.

Päivä 6
Aamupalan jälkeen lähdimme koti Hanok Villagea

Äiti jäi hotellille lepäilemään. Hanok Villagessa on perinteisiä korealaisia koteja, jotka minun mielestäni ovat sievieä. Huomasimme matkalla todella jyrkän näköisen ylämäen, jonne kiipesimme.
Ostimme Oonan kanssa kuudet parit sukkia ja sähköllä toimivat tuulettimet, jotaita olimme nähneet monella paikallisella pitkin viikkoa. Saavuttuamme takaisin hotelille, soitin äidille ja lähdimme syömään kakka ravintolaan.

Ruoan jälkeen kiertelimme kauppoja ja ostimme tuliaisia ja lähdimme hotelille. Hotelilla pidimme hetken taukoa ja kuuntelimme Kpoppia (korealainen pop musiiki). Päätimme vähän myöhemmin lähteä Oona kanssa vielä kiertelemään katuja ja kujia. Myöhemmin lähdimme uudelle palatsi kierrokselle (Deoksugung Palace) palatsi oli pieni ja sievä paikka, josta tykkäsin valtavasti. Palatsi alueella emme jaksaneet olla kovin pitkää vaan päätimme taas suunnatta nokan kohti hotellia, ja ruokapaikkaa. Vatsamme täyteen syöneinä lähdimme nukkumaan.

Päivä 7.
Aamulla kävimme uimassa, jonka jälkeen menimme shoppailukadulle, ja äidin kaveri lähti omia menoja katsomaan nähtävyyksiä. Menimme Oona kanssa läheiselle Tapgol Parkille, jossa olimme aikaisemminkin viikon aikana olleet. Kuuntelemme K-pop musaa, ja saimme viereemme paikallisen ukkelin, joka otti esiin mikrofonin ja alkoi laulaa jotain korealaista laulua, kun hän oli lopettanut hän kiitti meitä ja häpyi (outo). Saimme myös paikallisilta ihmettelyä ja kyselyitä, mistä olemme, miksi tulimme ja kauan olemme. Meidät toivotettiin lämpimästi tervettulleiksi koreaan. Totesimme Oonan kanssa, että korealaiset ovat todella kohteliaita, vaikka eivät puhukkaan kovin hyvin englantia. Saimme myös paikalliseta vanhukselta Red Gigchen karkin. Mies sanoi, että se on terveys karkki.
Näimme myös hotellilla meidän "oman" ovimikon. Näyttää ihan Nuestin JR:n ja Renin sekoitukselta (K-pop jäseniä) ja se oli söpö. Ollalla lähdimme BBQ Grillille, mutta kun pääsimme sinne se oli täynnä, muistimme että hätä ei ollut tämän näköinen, sillä olimme aikaisemmin huomanneet toisen BBQ Grillin, jonne lähdimme koska meillä kaikilla alkoi olla kova nälkä, ja mikä vaan paikka siihen aikaan kelpasi meille.  Ensiksi meille tuotii salaatin lehtiä, ja jotain paikallista tehteä joka maistui ihan koivulta ja salmiakin yhdistelmältä. Meille kerrottiin miten piti toimia, eli että se salaatti on lautanen johon kerätään kaikkia juttuja pöydältä. Avuliaiden tarjoilijoiden kanssa opimimme tärkeimmän, eli se koko lehti kerralla suuhun. Paistoimme myös grillissä possua, joka oli hyvää kaikkie meidän mielestä. Viimeiseksi saimme sitten riisiä jonne laitoimme loput meidän ruoista ja teimme puuron tapaisen mössön, ja sekös vasta olikin taivaallista. Tarjoilijoita kiittettiin hurjasti, sillä he auttoivat meitä ja olivat kilttejä, sekä kohteliaita.

Kun olimme syöneet itsemme täyteen lähdimme kohti hotellia hyvillä mielin.

Päivä 8.

Aamupalan jälkeen lähdimme kiertelemään kauppakatua ja etsimään viellä vihoviimeisiä tuliaisia,sillä seuraavana päivänä  olisi kotiin lähdön aika. Olimme löytäneet kaiken ja päätimme mennä pakkamaan laukkuja. Hotellilla huomasimme laukkuja pakatessa,että nehän eivät menneet kunnolla kiinni ja oli "pelko" että ne painavat paljon ja joudutaan maksamaan niistä lisää. Onneksi äiti oli ottanut matkaan mukaan laukku vaa-an ja sillä kokeilimme matkalaukkujen painon ja sehän meni ihan heittämällä alle 20kg. pakkailun jälkeen menimme paikalliseen intialaiseen viimeisen illan kunniaksi syömään.

Söimme kaikki hyvää ruokaa ja nautimme viimeisestä illasta, ennen lähtöä Suomeen. Äiti Oona ja äidin kaveri saivat viellä "miehet" itselleen, sillä heidän mukeissaan koristeli puolialaston ukkeli, ja sitä me siinä naureskeltiin ja katsottiin samalla, kun paikallinen taiteilija teki todella kauniita lampun varjostimia ja muutenkin ihailimme miten kauniita värejä ravintolassa olin. Syötyämme, menimme pakkaamaan loput tavarat ja nukkumaa, sillä aamulla piti herät hyvin aikaisin.

Päivä  9.
Heräsimme klo 05:30 ja aloimme pakata ihan kaikki loppuun ja luovutimme hotelli huoneen. Annoimme siivoojalle muumipurkkaa ja hotellin henkilökunnalle minttu purkkaa ja lähdimme kohti paikallista bussia joka maksoi 10,00wonia. Olimme bussi pysäkillä hyvissä ajoin, ja onneksi olimme sillä se bussi tuli etuajassa. Kyyttin päästyämme matkamme kesti incheonin lentokentälle noin 45min, mutta se meni todella todella nopeasti. Kun saavuimme kentälle, meille tultiin kertomaan, että kertän lähtöselvitys aukee vasta klo 07:00. Jäimme odottelemaan, kun muuta emme voineet. Vihdoin se aukesin ja pääsimme jonottamaan meidän vuoroamme, kun olimme odotelleet ja laittaneet laukut ruumaan, niin Oonalle tultiin sanomaan ,että hänellä on jokin ongelma hänen tavaroissa. Ongelmasta selvittyämme  menimme tullin läpivalaisuun kaikki sujui siihen asti hyvin, kunnes Oonalta kysyttiin hänen tavaroitaan ja hän joutui satunnaiseen huume testiin. Meitä muita alkoi naurattaa, sillä miten voi olla, että kahteen kertaan peräkkän tulee "ongelmia". Kaikesta selvinneinä pääsimme incheonin kentälle turvallisesti. Kentällä näin Baby Sharkin ja Pink Fongin, ja halusin heti tietenkin mennä ottamaan niistä kuvia, sillä olin laulanut Baby sharkkia päiväkodissa lasten kanssa. Tietenkin kuvien ottamisen aikana me eksyimme Äidistä ja äidin kaverista, noh päätimme Oonan kanssa mennä etsimään meidän porttia josta kone lähtee. 5 min päästä äiti ja sen kaveri saapuivat  portille, ja päätimme mennä syömään, sillä kaikilla alkoi olla nälkä aikaisen nousun takia. Kun olimme syömeet jäimme odottelemaan koska lentomme lähtee. Istuskellessamme siinä jonkina aikaa, päätimme äitin kanssa käydä suklaa shoppailuilla, mutta se päättyi siihen että, kun piti ostaa kaksi rasiaa töihin niin saimmekkin muutaman ylimääräisen eli. Jos osti kolme sai neljännen ilmaiseksi, mutta me saimmekin viidennen ilamseksi. Vihdoin kuulutettiin, että kone lennonne Helsinkiin on valmis lähteämään, niin tulikin tieto että se on myöhässä, no jouduimme odottelemaan vain 30 min kunnes koneeseen päästiin. Koreasta jäi sellainen fiilis, että haluan sinne jossain vaiheessa uudestaan, sillä sillä oli todella kivaa. Ps. Voisin ehkä ,jopa asua siellä vuoden taikka kaksi, mistä sitä koskaan tietää.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä ihmeen Pesco-ovo-lacto vegetaristi?

Heippa! Pohdiskelin tässä, että siitä on jo kulunut viisi vuotta kun rupesin Pesco-ovovegetaristiksi. Mitä tunteita se minussa herättää? Silloin viisi vuotta sitten, kun halusin ruveta kokeilemaan minkälaista olisi olla kasvissyöjä, niin pohdiskelin, että minkälainen kasvis syöjä? Termejä ja nimiä on niin paljon. On Vegaani, Pesco-ovo vegetaristi, Lakto-ovovegetaristi, jne.... Olin vähän niin kuin "hukassa" siltä minusta tuntui. Kunnes keksin sen, että haluan olla Pesco-ovovegetaristi. Mitä se sitten tarkoittaa? No se on sitä, että syö kasvisten lisäksi kalaa, mutta ei maito tuotteita. Päätin, että en voisi luopua maitotuotteista kokonaan, vaan pikku hiljaa, noh nyt on kulunut viisi vuotta, eikä se oikein ole onnistunut, sillä edelleenkin käytän maito tuotteita. Olenko nyt sitten Pesco-ovo-lackovegetaristi, vai ihan vai Pesco-ovovegetaristi? En halua määritellä kasvissyöntiäni, vain jonkun nimen perusteella, sillä eihän siitä nimestä kukaan mitään ymmärrä, ja jos sanon

K- Beauty ja 10 kohdan ihonhoito rutiini

Hei halusin jakaa teille innostukseni joka sain inspiraation kukkasen aicon tapahtumassa, joka oli noin  muutaman viikkoa sitten Helsingissä. Kävimme kuuntelemassa luentoa K-Beautyn 10 ihonhoito rutiinia ja se oli huisin mielen kiintoinen, sain siitä sellaisen insipiraation, etä pakko oli kokeilla sitä itsekkin, sillä olen suuri Korea kosmetiikan ystävä. Tilaan kaikki tuotteeni suoraan, Bearel nimisestä kaupasta, joka taitaa olla suomessa ainoa suomalainen maahantuoja. Palataampa siihen että millainen minun 10 kohdan ihonhoito rutiini on ja millaisia tuotteita siihen kuuluu. Rutiiniin menenee illalla noin 10.15 min, joten se kannattaa tehdä enne nukkumaan menoa, jotta yövoide kerkeää koko yön vaikuttaa naamalla. 1. Puhdista meikki öljyllä. En käytä paljoa meikkiä, joten tätä en koe tarpeelliseksi tehdä. 2 . Puhdista iho vaahdolla tai geelillä.  Tähän käytän holika Holikan Aloe Facial geeliä 3. Kuori iho.   Kuorin ihoa Lorealin Smooth Sugars kuorintavoiteella.  4. Py

Myyrä tuliaiset Prahasta

Sain äidiltä ja mun siskolta Prahasta tuliaisia, jossa he kävivät viimeviikolla. sain ihan sinisen myyräyöpaidan, myyrä on niin suloinen. Se sopii todella hyvin pelkästää yöpaidaksi, tai voi sitä käyttää normaalisti t-paitana jos haluaa. Sain myös ihana myyrämukin, josta on sitten hyvä juoda kaikenlaista. Eipähän mene sekaisin perheen muiden mukien kanssa. Mukin toisella puolella on tyhjän potkulaudan kuva, mutta erityisesti pidän tästä kuvasta jossa myyrä on potkulaudan kyydissä. Sain myös myyrä avaimenperän, johon on nyt hyvä laittaa avaimet roikkumaan. Avaimenperiä ei voi koskaan olla likaa, eikä varsinkaan näin suloisia avaimenperiä. Sain myös tällaisen pienen myyrän jolla on siniset housut, se on älyttömän suloinen. Tykkään myyrästä todella paljon. Sain myös myyrä pillimehua ja jotain ihmeellistä c-vitamini myyrä mehua